Een unieke woonwinkel met een ware belevenis, ontstaan uit de liefde voor duurzame meubelen en Indonesië.
- Retail branche
- +10 medewerkers
- Gelderland
- Strategisch advies
- Visuele identiteit
- Webdesign
- Social media
- Brand guidelines
Uitdaging
Bij aanvang van dit project had Troedoor geen duidelijke visuele identiteit en de samenwerking met verschillende externe partijen was versplinterd. Hoewel Troedoor bekend staat om de kwaliteit van haar meubels, ontbrak een passende strategie en samenhangende visuele stijl die de kernwaarden en unieke aanbod weerspiegelde. Onze opdracht was om inzicht te krijgen in wat er speelt en hier vervolgens veranderingen in aan te brengen.
Ontstane problemen
• Verspilling van marketingbudget
• Onduidelijkheid over wie wat doet in samenwerkingen
• Ontbrekende focus en energie binnen het team
• Doelgroep krijgt niet de juiste boodschap te zien
• Er wordt gereageerd op de concurrentie
Uitdaging
Verkrijgen van inzichten
Ons traject begon met het analyseren van de huidige positionering van Troedoor en het definiëren van duidelijke doelstellingen voor de toekomst. Hierbij hebben we kritisch gekeken naar locale concurrentie. Daarnaast analyseerden we de data van Google Analytics. Hieruit kwam naar voren dat de transactie niet online plaatsvindt maar in de winkel zelf. Daarnaast ontdekten we dat ‘woonstijlen’ meer en beter benadrukt zouden kunnen worden. Ook keken we kritisch naar de output en kosten van verschillende samenwerkingen om deze vervolgens te minimaliseren tot het meest noodzakelijke.
Aanscherpen merkstrategie
Door middel van uitgebreide ‘deepdive’- sessies brachten we de visie, missie en doelgroep helder in kaart. Hieruit kwamen vier belangrijke kernwoorden naar voren: authenticiteit, ambacht, gastvrijheid en duurzaamheid. Deze waarden vormden het fundament voor de visuele identiteit. De ‘insights’ uit verschillende sessies werd verwerkt in een merkstrategie die draait om het inspireren van klanten.
Re-stylen visuele identiteit
De visuele identiteit omvatte het ontwerpen van een beeldconcept dat aansluit bij diverse woonstijlen, waardoor Troedoor een breed publiek aanspreekt. We werkten aan een op maat gemaakte website, waarbij we een optimale klantreis creëerden. Van drukwerk tot social media-uitingen, alles werd onder de loep genomen en verwerkt tot een consistente merkbeleving die de essentie van Troedoor weerspiegelt. Ondersteund door een kleurenpalet geïnspireerd op natuurlijke tinten, zoals hout en aarde.
Resultaat
Troedoor heeft zich succesvol weten te herpositioneren als merk in de markt dat creativiteit en authenticiteit goed weet te combineren. De aangescherpte visuele identiteit en communicatie benadrukken het vakmanschap en de eigentijdse uitstraling van het bedrijf, waardoor Troedoor zich weet te onderscheiden van concurrenten. Dit heeft geleid tot een sterkere merkloyaliteit en meer nieuwe klanten.
Samenvatting resultaten
• Efficiëntere besteding marketingkosten
• Blijvende waarde en herkenbaarheid in de markt
• Een merk dat onderscheidend en authentiek is
• Een betere connectie met je klanten
• Minder afhankelijkheid van concurrenten
• Rust en zekerheid binnen het team
Jouw doelgroep veroveren voor de lange termijn? Laten we kennismaken!
Ik ben benieuwd naar je verhaal.